חרדה מטיפולי מרפאת שיניים

חרדה מטיפולי מרפאת שיניים

חרדה לפי ההגדרה הוא מצב שבו מתעוררת תגובה של אי שקט בעקבות איום על ערכים שנחשבים להכרחיים וחיוניים לקיום כמו קשר אהבה, שלמות פיזית וכן הלאה. בדרך כלל חרדה היא תגובה לאיום לא ראלי שיכול להוות תוצר של דמיון גרידא להבדיל מפחד שמוגדר כתגובה לאיום ממשי. במהלך ביקור אצל רופא שיניים שני סוגים האיומים שצוינו לעיל מתעוררים במקביל. לצד האיום הממשי כלומר איום של כאב או פגיעה פיזית מופיע גם לא אחת איום שמקורו הוא פנימי ולמעשה המצב רק מעורר אותו ולא מייצרו.

פחד וחרדה דנטאלית

פחד דנטאלי הוא המונח המקובל באמצעותו נהוג לתאר כיום את המתחים שמתעוררים בצורה טבעית בקרב מטופלים במהלך ביקור אצל מרפאת שיניים.מתח בדרגה גבוהה שמאפיין מטופלים מסוימים ומונע מהם כל אפשרות לקבל טיפול רפואי סדיר, מוגדר כחרדה דנטאלית או פוביה דנטאלית. לפי הערכות כ- 15% מכלל האוכלוסייה הבוגרת ברחבי העולם סובלים מפחד או חרדה מפני טיפולי שיניים ברמה גבוהה, עד לפגיעה ממשית באפשרות לקבל טיפול רפואי סדיר ועקבי ובמקום זאת נאלצים להסתפק אך ורק בטיפולי חירום.

 

סיבות שונות להופעת הפחד והחרדה

כ- 6% נוספים מסך האוכלוסייה הבוגרת סובלים מחרדה ברמה קיצונית עד שאין ביכולתם לעבור כל טיפול שיניים שהוא על ידי רופא שיניים כזה או אחר. כאן מדובר בפוביה דנטאלית. ישנן כמה סיבות להופעה והתפתחות של פחד וחרדה מטיפולי שיניים. ראשית במהלך טיפול שיניים חלה סוג של פגיעה במרחב האישי של המטופל/ת, מה שבאופן טבעי מוביל לאי נוחות וחשש מרובה. כמו כן המטופל/ת חשים כי תיתכן פגיעה אפשרית בחלל הפה והתפקוד הבסיסי ביותר שלהם סובל מאיום ממשי.

 

איום ופגיעה פיזית במרחב האישי

מדובר בתפקודים מאד בסיסיים כמו למשל: נשימה שתייה ומזון לאחר מכן מדובר בתפקודים אחרים הנוגעים להיבטים אסתטיים בעיקרם ובדרגה גבוהה יותר מורגש איום ממשי על התקשורת הבין אישית שמשפיעה באופן מרכזי על מגוון רחב של ערכים הכוללים בין השאר הערכה עצמית, אהבה ושייכות. מטופל אשר עורך ביקור אצל רופא שיניים מתמודד בעל כורחו עם מצב בלתי מוכר ומאיים עם פוטנציאל לפגיעה פיזית וכאב. מטופלים אשר סובלים מחרדה לרוב מספרים על חוויות טראומטיות שעברו במסגרת מרפאת שיניים בעברם.

סיטואציות אלו לרוב מתרחשות בגילאים הילדות, ומתוכן למדו לפחד מטיפולי שיניים ולהימנע מהם בעתיד. זאת יכול גם להילמד בדרך עקיפה דרך חיקוי דפוסי התנהגות של קרובי משפחה.

 

 

Bookmark and Share