תקן ISO 9001 –  תקן איכות ובטיחות מחייבות מחייב ומחמיר

 

ארגונים רבים עובדים כיום על פי תקן ISO 9001  המהווה מתווה כולל לתקני איכות ייעודיים וייחודיים בארגונים שונים בכלל ובתעשיות בפרט. את התקן קובע הארגון הבינלאומי לתקינה (International Organization for Standardization) והוא מעודכן אחת בכמה שנים.

 

מדובר בתקן הנחשב ל"אבי התקנים" ומטרתו – להבטיח כי כל השירותים והמוצרים של חברות, ארגונים ותעשיות מתאימים לדרישות האיכות הגבוהות של הלקוחות ללא תנאי וללא פשרות. חברת סינק פרוייקטים צברה ניסיון בליווי מאות ארגונים וחברות לאורך כל הדרך עד למטרה- קבלת הסמכה לתקן האיכות הספציפי הזה. הניסוח הכללי של התקן מאפשר מתן מענה מדויק וייעודי לשל ארגון, ללא קשר לתחום הפעילות הייחודי לו. כאשר ארגונים וחברות פועלים על פי התקן ומחויבים לו ללא פשרות הם מאפשרים להם לספק ללקוח מוצרים ושירותיים איכותיים. כאשר מוצר או שירות פועל, במוצהר ובמפורש, על פי התקן הוא נתפס ומזוהה כמי שיוצריו מקפידים עליו ומחויבים לו.

 

עקרונות לניהול איכות על פי תקן ISO 9001

תקן ISO 9001 מבוסס על טיפוח ההון האנושי, ביסוס מעמדה של ההנהלה כמנהיגה, העמדת הלקוח במרכז, אימוץ גישה מערכתית להפקת המרב ממכלול התהליכים המתבצעים בארגון, בניית מערכת יחסים המבוססת על תועלת הדדית עם הספקים, קבלת החלטות מושכלת המבוססת על בסיס נתוני אמת. מערכת חשובה נוספת היא OHSAS 18001  – מערכת ניהול בטיחות ובריאות תעסוקתית. חשיבותה גדולה ורבה במפעלי תעשייה, אשר העבודה בהם חושפת את העובדים לסיכונים פוטנציאליים שונים. עצם קיומה של מערכת מובנית כזאת בכלל והמחויבות לפעול על פיה בפרט מחזקת ומבססת את הביטחון של הנהלת המפעל בכך שעובדיו יודעים כי קיימת מערכת כזאת, המחדדת את מודעותם לסכנות ולסיכונים השונים. המערכת גם- אולי בעיקר – מקנה לעובדים ביטחון ותחושת הגנה.כמו כל תו תקן מחייב ומחמיר, גם מערכת זו  מחייבת מתן הסבר לעובדים על אודותיה, הדרכתם בנושאים הכלולים בה ויישומה, הלכה למעשה, על די הטמעתה בתודעת העובדים. תפקיד ההנהלה הוא לוודא כי המערכת מוטמעת, מיושמת, מבוקרת ומפוקחת.

 

 OHSAS 18001מיועדת להגברת ביטחון העובדים וההנהלה וליצירת ושקט תעשייתי. על הארגון חלה חובה לזהות סיכונים הקיימים בפעילותו ולנהל אותם באופן מושכל  ושוטף, הכולל, כאמור, הדרכות, רענון נהלים, הקפדה על יישומם וזיהוי פרצות שונות בנושא הבטיחות. תחושת העובד כי הארגון בכל והמפעל שבו הוא עובד בפרט דואג לרווחתו, לביטחונו ולבטיחותו היא מרכיב מהותי ביצירת מוטיבציה ובחיזוקה כמו גם בחיזוק תחושת השייכות והמחויבות של העובדים.

 

 

 

.

 

Bookmark and Share