צ.מ.ה – ציוד מכני הנדסי

 

ציוד מכני הנדסי הוא ציוד שלא ניתן להסתדר בלעדיו. זהו הציוד אשר באמצעותו בונים בניינים, מבצעים  קידוחים ומשתמשים בו לעיתים לפיתוחים שונים. ציוד זה ניתן לראות בכל מקום ובכל עיר.

 

ראשי תיבות של ציוד מכני הנדסי

לא כולם יודעים מה זה למעשה צ.מ.ה. המשמעות של ראשי תיבות אלו היא 'ציוד מכני הנדסי'. מדובר על כלים מכנים מסוגים שונים, אלה מיועדים לעבודות בנייה ועבודות הנדסה כמו גם לעבודות פיתוח. בנוסף הכלים מיועדים לעבודות תשתית, לעבודות הנדסה אזרחית, עבודות תעשייה ומסחר. הציוד המכני עשוי מחומרים מאוד מסוימים, השלדה עשויה מפלדה חזקה במיוחד והמנועים הם מנועי דיזל. מנועים אלו אמנם קצת איטיים אך גם חזקים מאוד. רוב הכלים נעים באמצעות שרשראות העשויות מפלדה ואין להם הרשאה לנוע בכבישים. אז כיצד הם מועברים בין האתרים? באמצעות מובילים מיוחדים.

 

ה- צ.מ.ה משמש אותנו למגוון רב של עבודות כמו שינוע, כרייה, פיצוצים, בנייה, תשתיות, העמסה, חפירות, פיתוח, ועוד שימושים אחרים, כל ציוד מותאם לאופי העבודה משלו, ישנם כלים המיועדים רק לסוג עבודה אחד וכלים המיועדים לכמה סוגי עבודה. הכלים המכנים יקרים מאוד, חשוב לתחזקם כראוי, הטיפול חייב להיות אחראי על מנת למנוע נזקים מיותרים והפסדים כספיים. אחד מאותו כלי צ.מ.ה הוא מערבל הבטון. מערבל בטון הוא משהו שכל אחד מאיתנו ראה בחייו לפחות כמה פעמים אבל לא כל אחד יודע מהי המטרה העיקרית שלו. התפקיד של מערבלי הבטון הוא ללוש את הבטון עם המים או עד שנוצר מרקם בטון מתאים. משאיות מערבלי בטון הן כלי שינוע וניתן להעביר באמצעות משאיות אלו את תערובת הבטון לאתרי הבנייה.

 

יש סוגים שונים של מערבלי בטון, כאשר שני הסוגים העיקריים של המערבלים הם מערבל נייח ומערבל נייד. כאשר יש צורך בכמות קטנה של בטון, מערבל נייח יעשה את העבודה. כאשר נדרשת כמות גדולה של בטון, אזי נדרש מערבל בטון נייד, מערבל זה מורכב על משאית, לתוך המערבל מכניסים את כל החומרים להכנת הבטון ולשים אותם. כאשר מדובר על מערבל מסוג זה אזי נדרשת כמות גדולה מאוד של בטון אותה אפשר להעביר ממקום למקום. המערבל מורכב ממספר חלקים, דוד, שמהווה מיכל גדול ממדים. לתוך מיכל זה שופכים את התערובת ממנה מכינים את הבטון. במערבל הבטון ישנן גם ספירלות, תפקידן לכוון את ערבול הבטון. המנוע הוא האחראי על התנועה של מערבל הבטון. למערבל גם שוקת, מיכל מים, ידיות שליטה, וממטרה, לכל אחד מהמרכיבים הללו תפקיד משלו.

Bookmark and Share