חיים בטעם של פעם

עד לא מזמן תרבות הצריכה וסגנון החיים המהיר הילכו עלינו קסם. אנשים התלהבו מהרעיון של חיים בקצב מהיר, מהשפע האינסופי, מהקניונים הנוצצים ומהפתרונות הזולים והמהירים לכל הבעיות. כשהבגדים נמאסים – רוכשים בגדים חדשים ממיטב האופנה האחרונה. אם נמאס לבשל – מכניסים למיקרוגל ארוחה קפואה. וכך חוויות נוצצות ומרגשות החליפו את החיים הישנים והפשוטים שנחוו כמשעממים ואפורים. ישראל הרגישה כמו אמריקה, כאשר השפע הלך וגאה וכל בית התנאה במוצרים נוצצים שפעם אי אפשר היה אפילו לדמיין אותם. נסיעות לחוץ לארץ הרחיבו את האופקים ואת הרצון בעוד ועוד פריטים יקרים ומפתים. התהליך הזה נמשך והגיע לשיא – עד שכיום אנחנו חווים מגמה הפוכה. רבים חשים מיאוס מהצורך הבלתי פוסק בעוד ועוד מוצרים ובצריכה שאין לה סוף. אנשים מודעים יותר לנזק הסביבתי והכלכלי שתרבות הצריכה מייצרת. אחד הנושאים שהושפעו באופן מיוחד מהיפוך המגמה הוא עולם התזונה – כאשר אנשים התחילו להבין את הנזק שטמון בפתרונות הקלים והמפתים על מדפי המרכול.
בישול ביתי וחיים איטיים
החוכמה הישנה של חיים איטיים והסתפקות במועט הפכה להיות רלוונטית מתמיד היום. ככל שרכשנו יותר – זרקנו יותר. ככל שרשימת הרכיבים על המזונות שלנו התארכה – הבריאות שלנו הלכה והתדרדרה. לאט ובהדרגה משפחות נוטשות את מדפי המוצרים המוכנים והמעובדים ומתחילות להתעכב במעברים של הרכיבים הפשוטים והגולמיים. לפתע ההורים מגלים מחדש את הקסם הנושן שבערבוב רכיבים פשוטים להכנת עוגיות בריאות שיחליפו את דגני הבוקר הממותקים לעייפה. ארוחת הערב היא חוויה מלאה יותר כשהילדים מסייעים לערבב את בלילת הפנקייקס ולעצב עיגולים על המחבת. ההאטה בבישול תורמת להאטה בקצב החיים – ומסייעת למשפחה להתעכב יותר על הזמן המשותף ולקיים תקשורת עמוקה ורגועה יותר. משפחות התחילו להקפיד על ארוחות משותפות שמבוססות על אוכל מזין וייחודי שלאט לאט הופך לחלק מהמסורת ומהתרבות של הבית הפרטי.
המגמה של חיים איטיים ושלווים יותר משפיעה על ליבת הערכים של משפחות רבות בישראל. קל יותר להסביר לילדים על הסכנות והנזקים של תרבות הצריכה והמזון המהיר כאשר הבית מציע סגנון חיים חלופי וערכי יותר. פתאום נזכרים שצנצנת של עוגיות בריאות ביתיות היא מתנה יפה ואישית יותר מעוד מוצר נוצץ ומיותר. ההורים נזכרו שבעצם מותר לשחק עם האוכל – פתאום הילדים מוצאים על הצלחת פנקייקס בצורות או ירקות מעוצבים לציור נחמד. רעיונות כאלה משפיעים לטובה על היצירתיות ועל האווירה המשפחתית, תורמים לאחדות וגורמים לכולם להנאה ולשמחה.

Bookmark and Share