הליכים בהגשת תביעה ייצוגית

הליכים בהגשת תביעה ייצוגית

תביעה ייצוגית היא תביעה המוגשת אל בית המשפט, על ידי נציג של קבוצת תובעים, הפונים כולם באותה טענה כלפי גוף או גורם יחיד. הגשת תביעה ייצוגית היא כלי רב עוצמה של אזרחים פשוטים, המבקשים לפעול כנגד קונצרנים וחברות גדולות, המוגנות על ידי סוללות של עורכי דין, ואשר הגשת תביעה אישית של אדם בודד כלפי הגורם הנתבע תהיה זניחה וצפויה להפסד. על פי רוב, מוגשת תביעה ייצוגית כנגד קונצרנים גדולים כמו הבנקים, רשויות ממשלתיות כמו רשות המיסים או הרשות לביטוח לאומי, או חברות מסחריות גדולות.

חשוב לשכור את שרותיו של עורך דין מתמחה תביעה ייצוגית כאשר מגישים תביעה מעין זו, שכן עליה לעבור תחילה את אישור בית המשפט, וכן התהליך שבתביעה ייצוגית הוא תהליך מתמשך הדורש ירידה לפרטים וייצוג בבתי המשפט מול עורכי דין ממולחים המייצגים את החברות. כמובן, שתמיד קיימת אפשרות הפשרה והיא ללא ספק האפשרות הטובה ביותר עבור התובעים והן עבור הצד הנתבע, כאשר זו מספקת את הצדדים, שכן אז נחסך לצד התובע הצורך בתשלומי הוצאות בית המשפט ועורך הדין, ואילו הנתבע שומר על שמו הטוב אשר עשוי להיפגע כתוצאה מהערכאות המשפטיות המתרחשות והפרסום ברשתות התקשורת אודות אותה תביעה ייצוגית.

אישור תביעה ייצוגית בבית המשפט

בין אם מדובר על תביעה ייצוגית כנגד גוף מעסיק הפונה אל בית המשפט בגין עבירות של דיני עבודה או תביעה ייצוגית מסיבות אחרות, יש צורך תחילה לאשר את התביעה הייצוגית בבית המשפט בכדי שתאושר לניהול כתיבה מסוג זה. זהו השלב הקריטי והבולט ביותר בו מתאפשר לעורך הדין מתמחה תביעה ייצוגית המייצג את קבוצת התובעים להגיע לפשרה, שכן אישור תביעה ייצוגית הוא הגורם המדרבן את הצד הנתבע להגיע לכזו. בחלק ניכר מהמקרים בהם מוגשת תביעה ייצוגית, שלב אישורה בבית המשפט להתנהלות כתביעה מסוג זה, הוא השלב בו מגיעים הצדדים לפשרה, ונחסך הצורך בהגשת המקרה בפועל אל בתי המשפט.

אם כן, מה הם הגורמים המאשרים את התביעה המוגשת לבית המשפט כתביעה ייצוגית בפועל? ראשית, יש לבסס עילת תביעה אישית של התובע המייצג מול הקבוצה התובעת, בהמשך, יבחן בית המשפט את סיכויי הזכייה בתביעה. תביעה אשר הוגשה לאישור כתביעה ייצוגית בבתי המשפט, אשר סיכויי הזכייה בה נמוכים במיוחד, לא תאושר כתביעה ייצוגית. כמו כן, בכדי לאשר תביעה ייצוגית יבחן בית המשפט את התובע עצמו, ויוודא כי הוא מוגדר כתובע הולם, דהיינו, אינו פועל בתביעה בכדי לקטר או להשיג פרסום עבור עצמו, וכי התביעה עצמה הוגשה בתום לב, וללא כוונות נסתרות.

עורך דין מתמחה תביעה ייצוגית ייצג תובע בתביעה ייצוגית במקרים של הפרת דיני עבודה, כנגד חברות השקעות במקרים של גרימת הפסדים של קרנות פנסיה ובמקרים לא שגרתיים נוספים. חשוב להיעזר בשרותיו של עורך דין מתמחה תביעה ייצוגית במקרים אלו, ולו בכדי להגיע לפשרה ראויה טרם ההגעה אל בתי המשפט.

עמית ורד- משרד עורכי דין בראשון לציון

Bookmark and Share