על ספירת זרע נמוכה, סרטן הערמונית, פריון וגבריות

על ספירת זרע נמוכה, סרטן הערמונית, פריון וגבריות

זוגות רבים נתקלים בבעיות פריון סבוכות ומורכבות. הזמן הממוצע בישראל לכניסה להריון הוא כשישה חודשים, אך פעמים רבות התקופה מתארכת לשנה ומעלה. כל אלה הם רק עיכובים הנוסעים מסיבות "טבעיות" – נטילת גלולות, ניסיונות כניסה להריון בגיל מאוחר או שימוש בהורמונים מטעמים שונים מובילות לירידה ביכולת הפריון.

פעמים רבות מתמודדים זוגות עם בעיות פריון בשל תסמינים הדורשים התערבות רפואית. אחת מבעיות הפריון הנפוצות בקרב גברים היא ספירת זרע נמוכה.

ספירת זרע היא אבן בוחן לפריון הגבר ובמסגרתה נמדדים מספר תאי הזרע לנפח נוזל. המספר הנהוג להיחשב כסביר הוא בין 20 ל-170 מיליון תאי זרע למיליליטר. מתחת לסף זה עולה החשש לעקרות של הגבר.

חשוב לדעת כי גם במקרים של ספירת זרע נמוכה זוגות עדיין יכולים להרות בטיפולי פוריות חוץ גופיים. כמו כן, ספירת זרע יכולה להשתנות מעת לעת ותלויה במשך הזמן שחלף מאז פליטת הזרע האחרונה ועד לבדיקה. מחקרים הוכיחו כי ספירת זרע נמוכה יכולה לנבוע מעישון מריחואנה אך זוהי תופעה הפיכה וחולפת.

בעיות במערכת הניקוז של האשכים, הדורשת התערבות כירורגית, הינה גורם נוסף ושכיח מאוד בקרב גברים בעלי ספירת זרע נמוכה.

מחקרים רפואיים מגלים תופעה רחבת היקף ולא מנומקת באופן חד משמעי, לפיה במהלך 50 השנים האחרונות ישנה ירידה ניכרת בספירת הזרע של גברים פוריים. הסיבות לכך רבות ולא מוכחות, אך החוקרים קושרים אותן לאורח החיים המודרני הכולל תזונה לקויה, חשיפה לכימיקלים, קרינה והשראות מגנטיות וסלולריות וזיהומים סביבתיים. אין ספק שגם לצורת החיים המודרנית ולמתחים או דרישות שכולנו שרויים בהם במהלך היומיום משפיע על הפניות הפיזית להפריה.

מחלת סרטן הערמונית

לערמונית תפקיד מפתח במערכת הרבייה הגברית והיא נועדה לסייע בייצור ובהכלת נוזל הזרע. סרטן הערמונית נחשב שכיח ביותר והסטטיסטיקה מלמדת על 50% מהגברים בעולם מעל גיל חמישים אשר חשופים למחלה. חשוב לציין כי ההיארעות באזורים שונים בעולם ובקרב אוכלוסיות ממוצא מסוים משתנות ביותר. הסיבות להיווצרות סרטן הערמונית אינן ידועות וסבורים כי היא מתפרצת כתוצאה מסיבות גנטיות, גזעיות, תורשתיות וסביבתיות. פעמים רבות, סרטן הערמונית מתגלה בשלב מתקדם, המחייבת כריתה מלאה של הערמונית ואיתה גם בלטות הזרע. סרטן הערמונית אינו מלווה בתסמינים יוצאי דופן עד להתפשטות ניכרת. במקרים בהם קיימים תסמינים, מדובר בהטלת שתן תכופה, קושי בהזרמת השתן וכאבים אזוריים.

לעיתים, גברים שלו במחלת סרטן הערמונית ועברו כריתת ערמונית, יתקשו להשיג זקפה. הדבר נובע מפגיעה בעצבים המשתתפים ביצירת הזקפה. למרות הפגיעה האפשרית ביכולת להשיג זקפה, ניתוח הסרת הערמונית אינו פוגע בחוויית הסיפוק המיני.

זיהוי מוקדם של סרטן הערמונית הוא קריטי. אתרי אינטרנט רבים מציעים כתיבה שיווקית מקצועית אודות התסמינים האפשריים וההמלצות לבדיקות שגרתיות. לגברים שחצו את גיל ה-50 מומלץ להתעדכן ולערוך בדיקת סקר.

*אין לראות במאמר זה המלצה או מידע מקצועי

Bookmark and Share