ניהול השקעות – תובנות לקראת 2013

ניהול השקעות – תובנות לקראת 2013

ניהול השקעות בשנים האחרונות הפך לנושא הרבה יותר מורכב ודינמי מאשר בעבר, עם משברים כלכליים, אי ודאות פיננסית בחלקים נרחבים של העולם, כיוון לא ברור של אירופה וארה"ב ואפילו האטה בצמיחה המטאורית של המשק הסיני. בנוסף, גם להיות בית השקעות בתקופה זו הפך להיות מורכב יותר, עם הכנסת היבטים שונים של רגולציה לענף, רפורמות ומיזוגים בתעשייה. בין כל אלו, המשקיעים והחוסכים הפרטיים עדיין מחזיקים תיק השקעות פעיל ומצפים לקבל תשואות איכותיות.

ראשית חשוב להדגיש כי המאמר הבא אינו מהווה ייעוץ של ניהול השקעות או מכווין לרכישת ניירות ערך כאלו ואחרים. מדובר על מחשבות ותובנות לגבי שנת 2013 מבחינה פיננסית ומבחינת שוקי ההון בעולם.

המצב בישראל

מצד אחד, ישנם גורמים אשר טוענים כי הבורסה בישראל במגמת שיפור וכי במהלך 2013 היא תעבור את השיאים הקודמים שלה, אך מצד שני ישנם גורמים מקצועיים אשר מזהירים מפני ירידות וקשיים מהותיים בעולם שיובילו לבעיות גם בשוק ההון המקומי והקטן שלנו. מבחינת בית השקעות המנהל עבור לקוח פרטי תיק השקעות ברמת סיכון כזו או אחרת, חשוב לשמור על עירנות ודינמיות כלפי המתרחש בשוק, לזהות מגמות מראש ולהיות מסוגל להגיב במהירות לשינויים. עם זאת, בית השקעות המבצע ניהול השקעות בהיקפים גדולים חייב גם לשמור על מידתיות וקור רוח, לפזר את הנכסים על מנת לשפר את סיכויי התשואות באופן נכון.

מבחינת אג"ח בישראל בהקשר של תיק השקעות פרטי או החסכונות הפנסיוניים של הציבור, כנראה שאת התספורות הגדולות כבר ראינו. אך ייתכנו עוד שינויים ומשברים למיניהם בחברות האחזקה הגדולות (אי.די.בי למשל). מבחינת אפיק זה של ניהול השקעות בהחלט רצוי לפנות אל יועצי בית השקעות לבחירת סוג הנכסים – תל בונד, אג"ח מחוץ לתל בונד, ממשלתיות או אג"ח High Yield לאוהבי הסיכון. מדדי המניות המובילים יושפעו מביצועי החברות הגדולות בבורסה תלויות מאוד בשווקים בינלאומיים (טבע, כיל, מלאנוקס, פריגו למשל) ובהחלט יש סיכוי לעליות והפתעות במדדי היתר ובתעשיות ספציפיות.

ארה"ב

לאחר הבחירות בארה"ב והיבחרו של אובמה לכהונה שנייה, ניהול השקעות בשוק האמריקאי יכול להיראות ברור יותר. אך למעשה, בתור בית השקעות הפעיל גם בארה"ב, אי הוודאות עדיין קיימת. ביצועי תיק השקעות עם ניירות ערך אמריקאיים תלוי בהסכמות הקונגרס לגבי הקלות המס ומה שיקרה עם מצב "הצוק הפיסקאלי" בראשית 2013. ענף הנדל"ן בארה"ב מראה התאוששות קלה (מניות חברות בנייה למשל) אך לא ברור מה כיוון הצריכה הפרטית המשפיעה מהותית על ביצועי השוק האמריקאי.

אירופה, אסיה ודרא"מ

תיק השקעות הכולל ניירות אירופיים ראה הפסדים ותנודתיות בשנתיים האחרונות, למעשה מבחינת ניהול השקעות ב-2013 עדיין מאוד לא ברור מה יקרה עם משבר החובות הלאומיים בגוש האירו והמשבר עדיין אפשרי בהחלט. באסיה, שרבים קוראים להפנות חלקים נרחבים של תיק השקעות אליה, שנה האטה מסוימת בצמיחה הסינית והשווקים המתעוררים האחרים מראים חששות או אי וודאות מסוימת בהקשר למצב באירופה וארה"ב. בתור בית השקעות בכל זאת קיימת המלצה לגבי תיק השקעות פרטי להפנות משאבים גם לאסיה, תוך שיקולי מטבע וניתוח כל נייר פרטנית. כמו כן, ניהול השקעות מפוזר ויעיל בהחלט אפשר שיכלול במסגרת תיק השקעות חשיפה לדרום אמריקה, בעיקר לברזיל.

Bookmark and Share