ביטוח לאומי- תפקידו ואופן עבודתו

כל אדם עובד במדינת ישראל, בין אם הוא עצמאי ובין אם הוא שכיר משלם סכום כסף מסויים מדי חודש עבור ביטוח לאומי. השכירים שבינינו רואים את התשלום עבורו בתלוש המשכורת תחת החיובים השונים.

תכליתו ומהותו של ביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי הוקם במטרה לדאוג לכלכלתם ולרווחתם של תושבי מדינת ישראל. כל אוכלוסיה שלא משתכרת באופן זמני מסיבה כלשהי זכאית לקבל תשלומים. ממש כפי שעבור פוליסת ביטוח בחברה פרטית משלמים הלקוחות סכום מדי חודש על מנת שבשעת הצורך יקבלו פיצוי או עזרה לה הם זקוקים, כך משולם סכום לידי ביטוח לאומי שהוא למעשה "חברת הביטוח של המדינה" על מנת שבתקופה בה ימצא את עצמו אדם ללא היכולת להשתכר, יוענק לו במקרים מסויימים סכום באופן קבוע עד שיעמוד שוב על רגליו או לחילופין יקבל עזרה לתקופה ידועה מראש או שיקבל סכום מרגע מסויים עד סוף חייו. ישנם תגמולים התלויים בגובה ההכנסה וגדלים יחד עימה וישנם כאלה שאינם תלויים בפרמטר זה.

סוגי התשלומים שמעניק ביטוח לאומי

בטוח לאומי נועד לכסות ולתת מענה לכל מצב בו זקוק אדם לעזרה בהכנסתו. מדובר על מצבים מיוחדים וזמניים כמו גם מצבים אשר לא ישתנו. עם הקצבאות או התגמולים נמנים:

קצבת זקנה- קצבה הניתנת לאחר גיל הפרישה- 65 לנשים ו- 70 לגברים כל עוד ההכנסה החודשית לא עוברת סף מסויים,

קצבת שארים שניתנת לאלמנות או יתומים אשר איבדו חלק ניכר מהכנסת המשפחה.

ביטוח אמהות הניתן לאחר לידה ונועד לסייע בהוצאות הגדלות מחד ולפצות על ההכנסה הקטנה עקב חופשת הלידה של האם מאידך.

קצבת נכות שניתנת כאשר ישנה נכות רפואית או נפשית שיכולה להיות קבועה או זמנית.

קצבה לנפגעי עבודה שלקו במחלה עקב מקצוע או היו מעורבים בתאונת עבודה.

נפגעי תאונות באופן כללי שכושר עבודתם ירד עקב התאונה לרמה שאינה מאפשרת השתכרות, קצבת סיעוד המיועדת לאנשים שזקוקים לליווי צמוד בכדי לבצע את פעולות היום יום או כדי שלא יגרמו לנזק לעצמם או לאחרים. תשלומים נוספים הם דמי אבטלה, הבטחת הכנסה וגם דמי מילואים.

התשלום לביטוח לאומי

התשלום עבור בטוח לאומי נעשה באמצעות ניכוי על ידי המעביד לשכירים, כאשר התשלום מתחלק בין העובד למעביד או תשלום ישיר לעצמאים. באופן כללי התשלום מוטל על כל אזרח החל מגיל 18 ועד גיל הפרישה, כאשר עקרת בית נשואה שאינה משתכרת ובעלה משלם פטורה מתשלום. עובד שכיר ישלם עד משכורת של 5297 ₪  0.4% מהסכום ומעבידו 3.45% מהסכום והחל מסכום זה ועד 42435 ישלם העובד 7% מהסכום והמעביד 6.5%.

למידע נוסף: נזקי גוף ותביעות לפיצוי כספי

Bookmark and Share