כתיבת צוואה – למה לפנות לשירותי עורך דין צוואות?

לצערנו, כולנו בני תמותה, וימינו על פני האדמה מוגבלים. משמעות הדבר היא, כי יום יבוא ובו "נלך לעולמנו" וכל הרכוש שצברנו במהלך חיינו יעבור לאלה החיים עדיין ויכולים לעשות בו שימוש, ובלשון החוק – ליורשים. בנסיבות אלה, הפכה כתיבת צוואה בלווי עורך דין צוואות לחלק בלתי נפרד מהדאגה לעתיד יקירינו. למעשה, מטרתה של הצוואה היא בראש ובראשונה לדאוג כי בבוא העת יחולק הרכוש בהתאם לרצונו של בעל הצוואה. במקרים בהם הנפטר לא הותיר אחריו צוואה, מחולק הרכוש בהתאם לקבוע בחוק, ובמקרים בהם אין לנפטר כל שארי בשר הזכאים לרשת אותו, עובר עיזבונו לרשותו של אוצר המדינה.

צוואה – לחשוב על העתיד

השנים חולפות, וסביר להניח כי המחשבה על צוואה חלפה גם בראשכם במהלך שנים אלה. בהקשר זה, חשוב להפריך דעות קדומות וחששות מפני מזל רע, ולהזכיר כי פנייה אל עורך דין צוואות וכתיבת צוואה הן הליך חיובי המונע בעיות לטווח הארוך, גם אם אתם עדיין מלאי חיים ובשיא אונכם. מטרתה החשובה ביותר של הצוואה היא להבטיח כי רכושו של הנפטר יחולק בהתאם לרצונו ולא בהתאם לרצונם של אחרים. מסיבה זו, צריכה הצוואה להיעשות מתוך בחירה חופשית וחשיבה רציונאלית, וללא כל לחצים חיצוניים. לעיתים נמנעים אנשים מכתיבת צוואה בשל החשש מפני מריבות משפחתיות, אך דווקא הצוואה מונעת במרבית הפעמים מתחים מיותרים ומאפשרת חלוקה פשוטה ושקטה יותר של העיזבון הנותר. ואף יתרה מכך, אם אתם בעלי משפחה אוהבת ותומכת, מונעת הצוואה מראש סכסוכים עתידים ומיותרים.

צוואה – חשוב לדעת

פעמים רבות נפטרים אנשים מהעולם ואינם מותרים אחריהם צוואה; לעיתים בשל חששות שונים, לעיתים בשל היעדר רכוש משמעותי ולעיתים בשל היעדר מרכיב של צלילות הדעת או כתוצאה של מינוי אפוטרופוס. במקרים כגון אלה, קובע החוק מי יהיו היורשים, בן או בת הזוג, ילדי המוריש או צאצאיהם – בהתאם לנסיבות. במקרים בהם נעשתה צוואה על ידי אדם צלול דעת ומתוך רצונו החופשי, תחליף זו את דיני הירושה. לפי סעיף 18 לחוק הירושה, קיימות כמה דרכים לעשיית צוואה:

  • צוואה בכתב – צוואה זו כשמה כן היא, כתובה על ידי המצווה ונושאת את שמו ואת חתימתו.
  • צוואה בעדים – צוואה זו היא הנפוצה ביותר וגם היא נערכת בכתב, אך בניגוד לקודמתה, כוללת גם את חתימתם של שני עדים, שבפניהם הצהיר המצווה כי זו צוואתו. את הצוואה יכול להפקיד המצווה לאחר מכן אצל רשם הירושה.
  • צוואה בפני רשות – במקרה זה יפרט המצווה את צוואתו בעל פה בפני שופט, רשם לענייני ירושה, רשם בית משפט או חבר בית דין דתי. באותה מידה, יכול המצווה להגישה בכתב לאחד מבעלי תפקידים אלה. בשני המקרים יאשר המצווה את תוכן הצוואה.
  • צוואה בעל פה – תיעשה רק במקרים של שכיב מרע (בנסיבות בהן אדם קרוב למותו) בעל פה בפני שני עדים. דברי המצווה ונסיבות האירוע ירשמו, שני העדים יחתמו על הצוואה והיא תועבר לרשם לענייני ירושה. אם המצווה נותר בחיים חודש ימים לאחר כתיבת הצוואה וגם אם התבצע הליך מינוי אפוטרופוס, היא תבוטל.
Bookmark and Share