מערכת BI ותרומתה לייצור איכותי ויעיל יותר

מערכת BI ותרומתה לייצור איכותי ויעיל יותר

תהליך הייצור הוא התהליך המרכזי המתרחש בחברה, וכל ההמחלקות שמסביב תפקידן הוא בסופו של דבר לתמוך בתהליך ייצור יעיל ככל האפשר. תהליך הייצור הוא מורכב ודורש התחשבות ושימת לב לפרטים קטנים בכדי שהעבודה תהיה יעילה. גם אם המפעל קושר קשרים מסחריים מצויינים, משיג את העובדים הטובים ביותר ומתכנן תוכניות אסטרטגיות, אם קיימת בעיה בייצור החברה תפסיד כספים רבים. לכן, מערכת BI אשר אוספת נתונים אודות ניהול רצפת ייצור, כלומר הייצור הבסיסי ביותר וגם אודות ניהול ייצור בכלל היא הכרחית.

לצפות את העומד להתרחש

חלק חשוב בייצור הוא לדעת על העומד להתרחש בהתחשב בנתונים הקיימים. ניהול רצפת ייצור יהיה יעיל כאשר ידע האחראי מהי כמות המוצרים העומדת לצאת מהמפעל בזמן מסויים על פי מספר המכונות, העומס שיכולה לשאת כל מכונה, כמות חומרי הגלם לייצור הנמצאת רגע במחסנים ועל פי נתונים נוספים. כך תהיה מודעות למצב הנוכחי. מערכת BI מבצעת תחזית עומסים מול דרישות ייצור חדשות ויכולה להציג מול מנהל הייצור האם דרישותיו הן אכן ברות ביצוע או שיש לבצע שינויים בגורם כזה או אחר בכדי שאלה אכן יוכלו לקבל מענה. גם ניתוח שינויים במחירי חומרי הגלם, כולל לקיחה בחשבון של פרמטרים נוספים כמו שערי מט"ח יביאו לכך שהניהול יהיה יעיל יותר.

בדיקת היוצא משערי המפעל

חלק חשוב בתחום ניהול ייצור הוא בקרת איכות ובדיקת המוצרים העומדים לצאת את שערי המפעל וזאת בהשוואה לתקנים בינלאומיים או עמידה בדרישותיו של לקוח כזה או אחר. מעבר לאיכות, גם עמידה בלוחות זמנים היא מדד לסיפוק צרכיו של הלקוח. מערכת המבצעת ניתוח בקרת איכות ועמידה בלוחות זמנים תאפשר למנהלים לדעת מהם פני הדברים. המערכת גם מעלה פתרונות באשר לשיפור של כל אחד מהם, למשל באמצעות ייעול שיבוץ המכונות לייצור שיביאו לשיפור בזמני האספקה.

עלויות הייצור- השקעה מול רווח

על מנת להבטיח את הרווח של החברה, חשוב לשים לב לעלויות הייצור מול התשלום אותו מקבלת החברה מן הלקוח. עד כמה שמדובר בנתונים בסיסיים, במיוחד בבחרות גדולות עלול להווצר מצב בו עלות הייצור גבוהה מדי לעומת ההכנסה הסופית מן המוצר. מערכת BI לוקחת בחשבון את עלות הייצור, כולל כל ההוצאות מלבד הייצור נטו כמו תשלום לעובדים או אחזקת המכונות ומנתחת אותן מול ההכנסות. כך ניתן לקחת החלטות כמו העלאת מחירים או חסכון בדרכים שונות כך שעלות הייצור תהיה  נמוכה יותר.

Bookmark and Share